Deel 1: Digitaal marketing plan: wat is digitaal koopgedrag?

digitaal koopgedrag
Ingediend door Bram op vr, 10/05/2018 - 14:25

Een digitaal marketingplan. Geen gemakkelijke opgave. Zeker niet als je te nauw betrokken bent. Grote ondernemingen zijn zich zeker en vast bewust van het belang van een onderbouwd digitaal marketingplan. KMO's en kleine zelfstandigen laten dit al te vaak aan zich voorbijgaan.

Uiteindelijk geeft een digitaal marketingplan nieuwe inzichten. Het geeft duidelijk weer op welke digitale kanalen jij actief moet zijn en ook welke digitale informatie er ter beschikking is. Zo spreken we wel eens over de 'big data'. De continue stroom aan informatie die het internet te bieden heeft.

Het lijkt allemaal complex. Maar digitalisering heeft ervoor gezorgd dat heel veel handelingen en acties van consumenten meetbaar zijn geworden. Daar waar het bij de klassieke marketing vaak voor een stuk gebaseerd was op inschattingen. De digitale data is veelal beschikbaar op het moment dat je denkt dat je ze kan gebruiken.

In dit artikel wil ik kort in gaan op het digitale koopgedrag van mensen.

We kunnen dit opdelen in 5 belangrijke fases:

  1. Herkennen van het probleem:
    Bijvoorbeeld: Smartphone is stuk gegaan.
    De consument heeft een probleem en zal in deze fase opzoek gaan naar een mogelijke oplossing.
    Marketing: anticiperen op behoeften van klanten. Reageren op problemen.
  2. Zoeken naar informatie:
    Bijvoorbeeld: Als herstelbedrijf kan je digitaal adverteren om je diensten aan te prijzen.
    Marketing: digitaal adverteren, SEO, sociale media enzovoorts ...
  3. Evaluatie van de alternatieven:
    Bijvoorbeeld: Wat zijn de verschillen tussen de reparatiediensten.
    Marketing: beoordelingen, reviews, zoekmachines, blogs, aanbevelingen enzovoorts ...
    Als marketeer is het belangrijk om voldoende overtuigende elementen te kunnen aanbieden op de verschillende digitale kanalen. Dit zal de klant overtuigen om voor jou te kiezen.
  4. Keuze van de aankoop:
    Bijvoorbeeld: kan ik mijn smartphone makkelijk opsturen. Hoe snel zal hij gerepareerd zijn.
    Marketing: voorwaarden, leveren, betalen, enzovoorts ...
    De eenvoud van verzending, levering, afhandeling en retourneren is erg belangrijk. Digitaal zijn dat doorslaggevende factoren.
  5. Opvolging na verkoop:
    Bijvoorbeeld: Hoe is de levering verlopen. Is de herstelling goed.
    Marketing: digitale ondersteuning, contact houden met klanten.
    Er vaak genoeg data beschikbaar om de klant ook na verkoop opnieuw te benaderen met interessante diensten of producten. Voer een pro-actief aftersales beleid.

Het is belangrijk om het digitale koopgedrag van personen te kennen. Zo kan je met je nieuwe webshop of website hierop inspelen.

In een volgend artikel ga ik kort in op digitaal zoekgedrag, digitaal sociaal gedrag en digitaal deelgedrag en waarom dat belangrijk is voor de uitbouw van je digitaal marketingplan en je website of webshop.

Vond jij dit artikel nuttig?

Heb je zelf nog iets toe te voegen aan dit artikel of een vraag, reageer dan zeker op dit artikel. Je antwoord wordt gelezen en beantwoord.

Reactie toevoegen