Je contact paga: 8 fouten die je beter niet maakt

Je contact paga: 8 fouten die je beter niet maakt
Ingediend door Bram op do, 02/22/2018 - 16:43

De contactpagina van je website is een vaak onderschatte pagina wanneer het gaat over conversies. Veelal wordt er aandacht besteed aan landingspagina's en andere bedrijfspagina's op je website. Echter is een contact pagina vaak de sleutel tussen jou en de potentiële klant.

Het is niet verwonderlijk dat een contactpagina een van de meest bezochte pagina's op jouw website is. Helaas wordt hieraan veel te weinig aandacht geschonken met het logisch gevolg dat je wellicht wel enkele conversies zult missen.

Het spreekt voor zich dat sommige fouten nogal voor de hand liggen, maar ben jij wel zeker dat je met je contact pagina geen conversies mist? Lees dan zeker onderstaande 8 veelgemaakte fouten die je conversies kost en hoe je ze kan oplossen.

1. Géén contactpagina

Dit klinkt nogal logisch, maar je zou ervan versteld staan hoeveel websites géén contactpagina hebben. Veelal gaat dit gepaard met trends en bestaande templates die je installeert en waarbij enkel is nagedacht over design en niet over conversies. Of men opteert om enkel social media knoppen bovenaan de website te plaatsen om het allemaal wat luchtiger te maken. Bezoekers zonder sociaal profiel of mensen die een specifieke vraag hebben over jouw product of dienst hebben hier geen boodschap aan.

Oplossing: Maak zo snel mogelijk een contactpagina aan. Je bezoekers kunnen je niet contacteren en zullen ervan uitgaan dat je niet zoveel geeft om je business.

2. Zoektocht naar contactinformatie

Het is ieder van ons wellicht al overkomen, frustraties omdat je moet zoeken naar een contactformulier of naar contactgegevens om de betreffende onderneming te kunnen contacteren voor eender welke vraag over hun producten of diensten. Als je de contactpagina niet kan vinden bovenaan de website, dan kijk je meestal onderaan de website in de footer. Helemaal fout is het wanneer je Google moet mobiliseren om de contactgegevens van het bedrijf te kunnen achterhalen. Velen zullen eerder afhaken dan wel de moeite doen om verder te zoeken en dat resulteert in gemiste conversies.

Oplossing: Je contactpagina moet altijd bovenaan in het menu van je website zichtbaar zijn. Vermijd om je contact pagina te verhuizen naar onderaan. De bezoeker moet in dat geval helemaal naar onder scrollen om deze te vinden. Dat is 'lastig' en deze slechte UX zal resulteren in gemiste conversies.

3. Onlogisch en onbetrouwbaar contact formulier

Er zijn meestal twee fouten die voorvallen, ofwel bevat je formulier te weinig invulvelden ofwel juist veel te veel. Denk daarom goed na over welke informatie je minimum nodig hebt van je bezoeker om de aanvraag verder te kunnen behandelen. Niet meer en niet minder dan nodig.

Het is belangrijk dat mensen kunnen vertellen wat ze moeten vertellen maar als je contactformulier hier niet op voorzien is zal je conversies missen. Aan de andere kant heeft niet iedereen de tijd en de zin om ellenlange formulieren in te vullen met vragen die er bij een eerste contact niet toe doen. Ook deze mensen zullen afhaken wat resulteert in een gemiste conversie.

Oplossing: Bouw je contactformulier zo op dat het rekening houdt met de doelgroep en doelstellingen. Wanneer een bezoeker merkt dat je invulformulier niet volstaat om de vraag te kunnen stellen die hij zou moeten kunnen stellen, is je formulier niet goed opgebouwd. Wanneer het meer dan één minuut duurt om je formulier in te vullen, kan je ervan uitgaan dat je te veel informatie vraagt van je bezoeker. Bezoekers zijn intrinsiek lui en proberen iets te bereiken door zo weinig mogelijk tijd en energie te verliezen.

4. Analyseer je ingezonden berichten

Je kan ontzettend veel leren uit de ingezonden berichten die binnenkomen van bezoekers op je website die het contactformulier hebben ingevuld. Vullen ze de juiste informatie in? Krijg je vaak dezelfde vragen? Of ontbreekt er een invulveld? Met deze analyse kan je jouw contact pagina bijschaven en optimaliseren.

Wanneer je opmerkt dat de ingestuurde formulieren steeds gaan over dezelfde 4 onderwerpen zou kunnen opteren om een extra meerkeuze lijstje toe te voegen waarin deze onderwerpen in vervat zitten. Zo kan je sneller zien over welk van deze onderwerpen de vraag zal gaan.

Oplossing: Beantwoord niet alleen de vragen maar analyseer ze ook met als doe je website te verbeteren. Als een bepaalde vraag vaak opnieuw gesteld wordt via je contact pagina, kan dit erop wijzen dat je website over dat onderwerp niet duidelijk is. Tot dit inzicht kan je dus pas komen wanneer je de ingestuurde vragen analyseert.

5. Gebruik niet enkel een contact formulier

Formulieren zijn prima, maar in sommige situaties zijn ze niet 100% geschikt om contact te leggen met de betreffende onderneming. Wanneer iemand je tracht te contacteren zal het wellicht wel belangrijk zijn en dat wil je uiteraard niet missen omdat je te weinig mogelijkheden hebt aangeboden. Meer dan één manier aanbieden om je bedrijf te contacteren maar je extra bereikbaar.

Oplossing: Het is niet altijd nodig om je telefoonnummer op je website weer te geven, maar er moeten wel voldoende andere alternatieve manieren zijn op je contact pagina om je bedrijf te contacteren. Dit kan met een formulier, maar dit kan ook via een e-mailadres, een chat of via een fysiek adres. Of eventueel via je social media knoppen. Goed bereikbaar zijn geeft extra vertrouwen aan je bezoeker.

6. Vermijd CAPTCHA

CAPTCHAs zijn niet bepaald gebruiksvriendelijk en zorgen vaak voor ergernissen bij je bezoekers die een contact formulier wensen in te vullen. Uiteraard is de achterliggende gedachte om geen spam binnen te krijgen een goede zaak, maar dat weegt echt niet op tegen de ergernissen bij het invullen van een CAPTCHA waarbij de letters en of cijfers niet leesbaar zijn. Na twee mislukte pogingen haakt je bezoeker af en mis je opnieuw een conversie.

Oplossing: Gelukkig zijn de CAPTCHA codes vandaag veel verbeterd en zijn er alternatieve methoden ter beschikking om spam tegen te gaan. Denk maar aan een module die bijhoudt hoelang het duurt alvorens het formulier wordt verstuurd. Afhankelijk van het aantal invulvelden kan je instellen hoelang het 'moet' duren om het formulier in te vullen om niet aanzien te worden als een spam robot. Met deze oplossing is een CAPTCHA overbodig.

7. Ingezonden formulieren opvolgen

Het is niet omdat een contact formulier werd ingevuld en verzonden dat je dan ook meteen een antwoord zal krijgen. Het gebeurt al te vaak dat ingezonden contact formulieren nooit worden beantwoord door de website eigenaar. Dat komt veelal om dat de formulieren niet worden opgevolgd.

Het niet opvolgen van contact formulieren is een fantastische manier om potentieel interessante leads weg te gooien. Ook zegt dit vooral veel over de manier waarop jij als bedrijf de zaken beheert en je relatie naar je gebruikers toe.

- Enkele dagen nadat ik dit artikel had geschreven kwam een potentiële klant bij mij die mij vertelde dat hij pas na enkele weken opmerkte dat zijn contactformulier niet meer werkte. Hij merkte dit op omdat hij het vreemd vond dat hij geen contactaanvragen meer ontving. Zo zie je maar dat de meest voor de hand liggende situaties het vaakst voorkomen -

Oplossing: Zorg dat je contact aanvragen automatisch per mail worden toegestuurd en dit vanop een e-mailadres dat op regelmatige basis wordt bekeken. Het heeft geen enkele zin om een contact formulier te hebben als dit niet wordt opgevolgd en de aanvragen onbeantwoord blijven. Dat is absoluut geen goede reputatie voor je zaak. Het kan ook een meerwaarde bieden om bij het formulier duidelijk te vermelden binnen welke termijn je de contact aanvraag zal beantwoorden.

8. Niet functionerende formulieren

Soms kan het gebeuren dat een formulier om welke technische reden dan ook, niet meer functioneert naar behoren, maar dat is geen reden om het niet te moeten oplossen. Formulieren kunnen door allerlei technische aspecten niet functioneren. Verzend knoppen die niet werken of formulieren die je niet laten weten dat je nog niet alle verplichte velden hebt ingevuld of verkeerd hebt ingevuld. 

Vaak is het ook niet de fout van de website eigenaar maar van een ontwikkelaar of module, maar je bezoekers zullen er wel vanuit gaan dat dit jouw fout is. Ze zullen dit zien als een argument om je website te verlaten met als gevolg dat je een belangrijke conversie mist.

Oplossing: Wanneer je gedurende langere termijn geen nieuwe contact aanvragen ontvangen hebt, is het raadzaam om zelf het formulier op je website in te vullen ter controle. Het is aangeraden om dit op regelmatige basis (1 x per maand) te controleren. Het is ook belangrijk om na het versturen van het formulier de bezoeker door te sturen naar een bevestigingspagina. Zo weten ze ook dat het formulier werd verstuurd. Bovendien is een dergelijke bevestigingspagina ideaal om geslaagde conversies te meten in Google Analytics.

Vond jij dit artikel nuttig?

Heb je zelf nog iets toe te voegen aan dit artikel of een vraag, reageer dan zeker op dit artikel. Je antwoord wordt gelezen en beantwoord.

Reactie toevoegen