Organische Social Media: beter stop zetten?

Organische sociale media voor je bedrijf
Ingediend door Bram op zo, 03/11/2018 - 19:51

Social media platformen hebben een grote invloed gehad op mensen en bedrijven. Velen zagen en zien nog altijd véél potentieel in het actief berichten op social media. In dit artikel tracht ik de effectiviteit hiervan onder de loep te nemen. Moet jouw bedrijf echt wel iemand aannemen om je social media op punt te houden of is het de investering eigenlijk niet waard? Zou je niet beter het vrijgekomen budget in betalend adverteren investeren of in iets anders? Lees verder en ontdek waarom.

Inleiding

Zinvolle relaties opbouwen, langetermijnrelaties waarbij een merk echt geeft om hun werknemers en ze iets teruggeven voor de dagelijkse inzet en de waarde die ze creëren voor het bedrijf. Dat is een ethiek waar ik zelf van hou.

Wanneer social media netwerken pas gestart waren, konden we nog spreken van échte sociale netwerken. Miljoenen mensen spendeerden hun tijd op deze sociale netwerken op een zinvolle manier. Bedrijven konden een pagina aanmaken (aanwezig zijn) op het platform waarop ze zinvolle korte informatie konden delen om deel uit te maken van deze organische (natuurlijke) conversaties die al gevoerd werden door miljoenen mensen.

Deze dagelijkse verbondenheid tussen de community en het merk zou resulteren in naamsbekendheid, vertrouwdheid met het merk en een zekere trouwheid naar het merk toe. Allemaal elementen die voor een merk erg waardevol zouden zijn. Het delen van onschuldige informatie en daardoor de 'goesting' op wekken van de mensen. Het delen van tips, ervaringen, video's of foto's enzovoorts.

Marketing die gebaseerd is op iets écht en niet zomaar één of andere kortingsbon, wedstrijd of brochure zonder verdere betekenis.

Niet op Social Media zo blijkt

Niets van bovenstaande ideeën zijn helaas doorgesijpeld naar sociale platformen. Alle soorten bedrijven hebben zich toegevoegd op social media met slechts één enkel doel. Kijk eens hoe fantastisch ik ben en wil je nu mijn product kopen aub? Geen enkel bedrijf had de intentie om enige waarde (value) te genereren. Enkel maar inhoud over zichzelf en zonder enige meerwaarde.

Als je FB pagina's bekijkt van grote internationale bedrijven. Dan merk je op dat er geen enkele FB post enige meerwaarde biedt voor zijn volgers. Het zijn allemaal berichten die vooral het bedrijf in de kijker plaatsen (kijk eens hoe goed wij zijn). Als kritische marketeer zal je opmerken dat dergelijke berichten waardeloos zijn. En als er al eens iemand reageert op een bericht, is het ofwel spam, ofwel totaal nutteloos. En toch, bedrijven blijven maar berichten plaatsen.

Niet overtuigd? Bekijk je eigen FB pagina even.

Vele mensen - waaronder ikzelf - hadden echter snel genoeg van de waardeloze berichten die bedrijven dagdagelijks publiceren op FB. Wij mensen weigeren om daar nog verder aan deel te nemen. (sociale interactie).

De meeste bedrijven halen slechts een schamele 1% bereik uit hun betrokkenheid op sociale platforms. En minder dan 1% van die triestige 1% betrokkenheid resulteert in bereik (lees: één of andere vorm van conversie).

Als het enige doel van je FB pagina betekent het opwaarderen van je bedrijf en geen enkele andere meerwaarde? Als je bovendien weet dat je FB pagina opsmukken veel geld kost (foto's, video's, berichten, personeel, enzovoorts). En als je rekening houdt met een maximaal bereik van een triestige 1% zonder enige vorm van betrokkenheid? Waarom zou jij nog investeren in organische sociale media?

Beter schrappen uit je marketing strategie?

Voorbeelden

Je hebt helemaal geen ingewikkelde statistieken nodig om zelf na te gaan hoe geweldig het bereik van je FB bericht wel is. De data is immers publiek beschikbaar.

 

Proximus Facebook

 

Neem nu het voorbeeld van Proximus. Ze hebben op vandaag 209.620 vind-ik-leuks.

Laten we even kijken naar het aantal vind-ik-leuks en andere emoticons (juist onder de afbeelding). Ik tel er 106. Deel 106 door 209.620 (potentieel bereik vandaag). Dit komt neer op 0.05%. Dat is zeer triest.

Laten we even kijken naar het aantal reacties. Je ziet deze aan het einde van het bericht, maar ik heb dit op de afbeelding in het geel erbij geplaatst: 12 reacties. 12/209.620 = 0.0057%. Nog slechter dus.

Laten we tot slot even kijken naar het aantal keer gedeeld. 3/209620 = 0.0014%. Hoeft geen commentaar meer toch?

Dit bericht bereikte 106+12+3 mensen. Dat is niet bepaald veel.

Het klopt dat een héél klein deel van de 209.620 de berichten van Proximus ziet. Alleen moet je je afvragen of de kost (om je pagina op te smukken) niet moet afgewogen worden aan het potentieel? En dat is toch wel zéér laag als je het mij vraagt.

Quick Facebook

Een ander voorbeeld: Merk/imago schade.

Zoals je kan zien heeft dit bericht meer vind-ik-leuks, is het meer gedeeld en meer bekeken. Maar bijna elke reactie die geplaatst wordt op een FB bericht is een klacht over hoe slecht het merkt wel niet is. Als je FB activiteit alleen maar mensen kan inspireren om neer te schrijven hoe slecht je merk wel niet is? Waarom ben jij dan nog actief met je bedrijf op FB?

En dit is niet alleen op FB, dit is ook geldig op andere Social Media platformen zoals Twitter enzovoorts.

Ironisch genoeg gaat deze FB post van Quick over "complimentjes" geven. Maar wat daaronder te lezen valt is het tegenovergestelde, helaas.

Had Quick niet beter geld geïnvesteerd in een of andere TV spot op één of ander minder gekend kanaal? Wellicht hadden ze een beter bereik gehaald dan deze FB post. En niet onbelangrijk, géén enkele imago schade opgelopen.

Weet dat berichten op social media geen lang leven leiden. Je inhoud bestaat niet langer dan 30 min en er is ook niet echt een zoekgedrag bij gebruikers van sociale media of een mogelijkheid om te zoeken naar je inhoud. Iets wat je wel hebt met je blog, je YouTube kanaal. Deze zijn terug te vinden in de reguliere zoekmachines. 

Behoud zelf de controle over je verworven netwerk

Wie je bedrijf volgt, leuk vindt, deelt en reageert kan je op social media niet zelf in handen houden. Wanneer FB zou stoppen ben je je volledige netwerk kwijt. Wanneer jij een mogelijkheid biedt aan je gebruikers om in te schrijven op je nieuwsbrief, bouw je een eigen netwerk uit. Een netwerk dat je zelf in handen hebt.

Als je interessante inhoud schrijft en je verstuurd interessante nieuwsbrieven naar je netwerk zal je een véél groter bereik meten dan wat je met een social media bericht kan bereiken. En zoals eerder aangegeven in dit artikel zal het een pak goedkoper zijn.

Waarom zou je als bedrijf 3x per dag een bericht posten op social media voor een belachelijk bereik van 15 interacties? Waarom dure agentschappen inhuren voor het beheren van je bedrijfspagina op FB? Denk je dat deze ROI de uitgaven van je duur verdiende centen op social media verantwoord?

Is het niet beter om te focussen op nieuwsbrief strategie, waarvan het bereik hoger is? Is het niet beter om je budget te spenderen aan betaald adverteren en krijg een hoger rendement in enkele tientallen minuten? 

Om een open deur in te gooien, social media heeft praktisch geen invloed op je rangorde in zoekmachines. Daarvoor hoef je dit ook niet te doen.

Is het grote publiek op social media volledig nutteloos?

Neen. De miljoenen mensen die op social media actief zijn hebben zeker een waarde voor je bedrijf. Maar het is ondertussen duidelijk dat bedrijven vooral op zoek zijn naar resultaten op korte- en middellange termijn. En deze kan je perfect bereiken met betalende advertenties. Start dus met een strategie uit te werken voor je betalende advertenties en stop met energie, tijd en geld te stoppen in organische sociale media waarvan de ROI nihil is.

Tot slot

Het is uiteraard niet aan mij om te zeggen wie wat moet doen. Maar met dit artikel wil ik mensen wel aanzetten om eens kritisch stil te staan. Even nadenken over de zaken waarmee we bezig zijn en of ze wel tot enig nut dienen. Het kan nooit geen kwaad om zaken in vraag te stellen door ze kritisch te belichten. En zo komen we tot nieuwe en betere inzichten.

Vond jij dit artikel nuttig?

Heb je zelf nog iets toe te voegen aan dit artikel of een vraag, reageer dan zeker op dit artikel. Je antwoord wordt gelezen en beantwoord.

Reactie toevoegen