Banner web

Webshop laten maken

Tips en advies

Hoe start je met je eigen webshop?
Hoe kies je het juiste CMS systeem voor je web shop?
Kan ik mijn webshop zelf aanpassen?
Kan ik mijn producten zelf beheren?
Hoe kan ik elektronische betalingen aanbieden op mijn webshop?
Welke vezendmethode moet ik aanbieden aan mijn bezoekers?
Wat is de kostprijs van een webwinkel?
Web shop laten maken: welke zijn de vaste kosten?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn webshop gevonden wordt?
Ik had al een webshop: moet ik ergens rekening mee houden?
Hoe lang duurt het om een webshop te maken?
Welke werkwijze en stappenplan hanteren jullie?

Hoe start je met je eigen webshop?

Een webshop laten maken is de enige juiste keuze. Als je zelf over onvoldoende kennis beschikt om op een professionele manier een webshop te maken, begin er niet aan. Weet dat een webshop je bezoekers moet overtuigen om bij jou aan te kopen. Met een amateuristisch gemaakte web shop zal je geen succes boeken.

Webshop laten maken: tips en advies

Bepaal vooraf welke producten je wil verkopen

Zorg dat je heel goed weet welk soort producten je wenst te verkopen met je web shop. De keuze van je producten heeft zeker een invloed op de verdere uitwerking van je webshop en de bijhorende modules of functies. Het verkopen van kleding vraagt een andere structuur dan het verkopen van digitale software. Een T-shirt bestaat bijvoorbeeld meestal uit meerdere kleuren en maten. Voor digitale software hoef je bijvoorbeeld geen verzendkosten aan te rekenen.

Kies voor een webshop CMS systeem – zoals Magento – als je verschillende producttypes (eenvoudige, gecombineerde of digitale producten) wenst te verkopen binnen één webshop.

Wat zijn je doelstellingen op korte en lange termijn

Het is goed om voor je start met een webshop laten maken nadenkt over de toekomst. Wat heb je nodig bij de opstart van je web shop? Wat is leuk op te hebben, maar kan op een latere termijn.

Maar belangrijk is ook om na te denken wat je met je webshop wil bereiken op lange termijn. Extra productgroepen, extra modules, extra talen enzovoorts kunnen bepalend zijn voor de keuze van je web shop CMS systeem.

Sta ook even stil bij je marketing strategie. Hoe ga jij ervoor zorgen dat mensen de weg vinden naar je webshop? Via organische weg (SEO), via betalende advertenties (SEA) en/of via je nieuwsbrieven strategie? In het kader van deze marketingstrategie kunnen dan ook de juiste modules aangekocht worden ter verbetering van je web shop.

Hoe kies je het juiste CMS systeem voor je web shop?

De keuze van het CMS systeem bij een webshop laten maken is zeer belangrijk. Je wisselt natuurlijk niet ieder jaar van systeem. Geef tijdens het gesprek ook duidelijk aan wat voor jou belangrijk is bij de keuze van een CMS. Is het systeem makkelijk in gebruik? Kan ik meerdere talen ondersteunen? Kan ik zelf mijn producten en categorieën beheren? Wat zijn de voor- en nadelen van het voorgestelde CMS systeem. Enzovoorts.

Kan het CMS mijn ideeën voldoende ondersteunen op korte maar ook lange termijn?

Kan ik mijn webshop zelf aanpassen?

De meeste CMS systemen zijn voorzien om zelf je webwinkel te beheren en aan te passen. Echter is het ene systeem makkelijker in gebruik dan het andere. Ook biedt het ene systeem meer aanpassingsmogelijkheden dan het andere.

Een webshop laten maken met behulp van het Magento CMS systeem is onze expertise. Magento is een zeer volledig open-source en veilig systeem. Het is erg populair en kan voldoende modules aanbieden ter uitbreiding van de basis functies die het web shop platform aanbiedt.

Het web shop CMS systeem biedt voldoende mogelijkheden om op een vrij eenvoudige manier je dagelijkse taken en wijzigingen door te voeren. Maar zoals met elk CMS is een zekere leercurve noodzakelijk. Simply Fabulous voorziet in een basis opleiding van het Magento CMS systeem.

Kan ik mijn producten zelf beheren?

Als webshop eigenaar ben je in staat om je productcatalogus van je webwinkel zelf te beheren, aan te passen en uit te breiden. Je kan verschillende producten en productvarianten aanmaken.

Het is mogelijk om producten in promotie te plaatsen en het is mogelijk om gerelateerde of gelijkaardige producten bij elk product aan te prijzen.

De back-office laat het toe om productfilters aan te maken zodat je bezoekers je filters kunnen gebruiken om een specifiek product te zoeken. Mogelijke filters zijn kleur, maat, categorie, prijs, enzovoorts.

De back-office biedt de mogelijkheid om attributen voor verschillende producten op hetzelfde moment uit te voeren. Wens jij voor 200 producten de prijs te verhogen met 5%, dan is dat mogelijk.

Hoe kan ik elektronische betalingen aanbieden op mijn webshop?

Om elektronische betalingen op je web shop te kunnen aanbieden met je een contract afsluiten met een betalingsprovider oftewel een payment provider.

Deze payment provider voorziet in de verwerking, afhandeling en facturering van al je betaalverkeer van jouw klanten op de webshop. Een website laten maken kan bijgevolg niet zonder een betalingsprovider wanneer je elektronische betaalmethoden (Visa, Mastercard, Bancontact, enzovoorts.) wenst te verwerken.

Algemeen gesproken is het zo dat wanneer de bezoeker zijn betaalmethode heeft gekozen, hij doorverwezen wordt naar de payment provider van je keuze om de betaling te verwerken. Nadien wordt de klant teruggestuurd naar je webwinkel.

Enkele voorbeelden van betaalproviders zijn: Ingenico, Mollie, EuropaBank, enzovoorts.

Welke vezendmethode moet ik aanbieden aan mijn bezoekers?

De keuze van je verzendfirma is afhankelijk van het type product dat je wenst te versturen. Factoren zoals grootte, prijs, type, gewicht enzovoorts. Deze spelen een belangrijke rol. De meeste verzendfirma’s zijn vaak gespecialiseerd in één van deze type producten.

Ook is het belangrijk te kijken naar de flexibiliteit van de verzender. Hoe verloopt de integratie met je webshop? Is er een module beschikbaar die de web shop met de verzender integreert en naadloos laat samenwerken? Zoals bijvoorbeeld de bPostShipping manager van bPost.

Controleer ook in welke mate de module integreert met je gekozen webshop CMS systeem.

Wat is de kostprijs van een webwinkel?

De kostprijs van je webshop is afhankelijk van alle bovenstaande factoren. In de eerste plaats het gekozen CMS systeem. Aangevuld met extra betalende of niet betalende modules. Aangevuld met eventueel maatwerk en aangevuld met de vormgeving en grafisch ontwerp van de volledige web shop.

Web shop laten maken: welke zijn de vaste kosten?

Een webshop laten maken zonder vaste kosten is niet mogelijk. Elke web shop vergt aanpassingen en verbeteringen doorheen de tijd. Het is een snel evoluerende tijd. Wanneer je keus is gevallen op een open-source CMS systeem dan zal je op regelmatige basis updates moeten laten uitvoeren te verbetering van het systeem. Vaak gaat het hier over belangrijke beveiligingsupdates maar soms ook over algemene aanpassingen of fouten die aan het licht zijn gekomen.

De webhosting is een vaste jaarlijkse kost die je niet mag onderschatten. Een E-commerce platform zoals Magento vraag vrij veel rekenkracht om je website te laten functioneren op het web. Je wil immer je klanten niet te lang laten wachten. Het is dus belangrijk bij een website laten maken dat deze snel is. Daarom kan je kiezen voor een shared hosting (trager) of een eigen server (duurder) maar véél sneller.

Het is ook aangeraden om een beveiligd certificaat aan te schaffen (https://). Het geeft je webshop en je bezoekers een betere beveiliging en is tegenwoordig standaard aanwezig. Het certificaat dient jaarlijks vernieuwd te worden.

Tot slot moet je elk jaar de huur van je domeinnaam betalen (+/- 25€ jaar).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn webshop gevonden wordt?

Hoeveel concurrentie heb jij met je producten? Met hoeveel grote spelers op de markt moet je rekening houden? Er zijn 3 manieren om je zichtbaarheid te verhogen:

Organisch zoekverkeer: zorg ervoor dat je web shop clean is. Een webshop laten maken me de focus op verkoop en NIET op informatie verlenen. Je wil je klant immers niet afleiden wanneer hij plant een aankoop te verrichten op je webshop. Zorg dus voor een logische structuur van je productcategorieën, je producten en de hoofdtitel van je product. Deze is belangrijk.

Betaald zoekverkeer: Wanneer je voldoende budget ter beschikking hebt kan je ervoor kiezen om een betalende campagne op te stellen. Je kan dit doen – afhankelijk van je product – via AdWords, Facebook en andere sociale media. Hiermee bereik je op korte termijn naamsbekendheid en verkoop van je producten.

Start een blog voor je web shop: Ik sprak daarnet over ‘verkopen’ en niet ‘informeren’. Informeren doe je met je blog. Start de blog samen met je webshop op en zorg voor een breder informatief draagvlak ter ondersteuning van je webwinkel.

Voorbeeld: Iemand die zoekt op “goede koffiemachine” zit in een informatieve fase. De kan is klein dat je webshop getoond zal worden in de SERP's. Echter wanneer de gebruiker voldoende onderzoek heeft verricht en weet wat hij wil kopen zal hij opnieuw zoeken op: koffiemachine kopen [merk] [type].

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Lees dan zeker het artikel op onze blog over: Zoekwoord onderzoek voor beginners.

Ik had al een webshop: moet ik ergens rekening mee houden?

Er kan bekeken worden in welke mate producten en inhoud overgenomen kunnen worden vanuit het oude systeem naar het nieuwe web shop CMS systeem. Dat is niet altijd mogelijk. Dat moet bekeken worden.

Ook is het belangrijk om je oude product URL’s te laten omleiden naar de nieuwe URL op je nieuwe webshop. Zo behoud je al opgebouwde reputatie van je web shop en productpagina’s in de SERP's van zoekmachines.

Hoe lang duurt het om een webshop te maken?

De duurtijd van een webshop laten maken is wederom afhankelijk van alle bovenstaande elementen. Het is onmogelijk om een exacte timing te geven, maar reken toch op 2 maand voor een eenvoudige web shop en enkele maanden voor complexe webshops.

Welke werkwijze en stappenplan hanteren jullie?

Het stappenplan voor een webshop laten maken is gelijkaardig aan het stappenplan voor een website. Werkwijze website bouwen >

Wil jij ook een webshop laten maken?

Heb jij ook de goesting gekregen om een webwinkel te starten. Aarzel niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag vooruit met je web shop.

Extra informatie over de volgende terminologieën

Let's get in touch

Vertel ons over jouw project, we helpen je graag vooruit.

Maak een afspraak

Onze Technologie

Enkele projecten in de kijker

Lees meer over

Webshop laten maken

Lees tips en advies die je helpen bij je webshop laten maken. Wat mag je niet over het hoofd zien? Simply Fabulous helpt je graag. Vrijblijvend offerte.

Webshop CMS systeem kiezen

Het juiste webshop CMS systeem? Ontdek waarom dit zeer belangrijk is.

Webshop betaalmethoden, welke kies ik?

Welke webshop betaalmethoden zijn belangrijk voor je webshop? Welke betalingsprovider kies ik?

Webshop verzendmethoden en waarop letten?

Welke webshop verzendmethoden bestaan er en welke moet ik kiezen.

Kan ik zelf mijn webshop beheren

Kan ik mijn webshop zelf beheren en onderhouden? Ja dat is mogelijk met het CMS systeem.

Kwaliteitslabels voor je webshop

Kwaliteitslabel webshop? Waarom is dit interessant?

Wat kost een webshop laten maken

Kostprijs webshop? Lees meer over wat prijsbepalend is.

Klanten zeggen

  • Ik was blij verrast met de grondige aanpak en goede opvolging door Simply Fabulous. Bovendien ziet de website er niet alleen mooi uit, Simply Fabulous deed er ook werkelijk alles aan om het tot in de puntjes af te werken.

    Hosted Power
    Hosted Power Testimonial
  • Simply Fabulous heeft mijn website gebouwd zoals ik het in mijn gedachten had, met oog voor mijn realisaties, tekeningen en ontwerpen. Ik ben zeer tevreden over onze samenwerking.

    GreenArchitects
    GreenArchitects Testimonial
  • Simply Fabulous heeft uitstekend werk geleverd. We zijn zeer tevreden over het resultaat én over het werkingsproces. Hij betrok ons vanaf het begin bij de ontwerpen door regelmatig feedback te vragen of meerdere voorstellen aan te leveren. Alles werd ruim op tijd aangeleverd.

    De Watergroep
    De Watergroep testimonial
  • Dank voor je goede zorgen, onze mooie webshop en alle hulp die we gekregen hebben tijdens de ontwikkeling van de webshop maar ook en vooral wanneer de webwinkel online staat. De uitleg over het Magento CMS was duidelijk. Geen vraag was te veel om te beantwoorden.

    La Luna
    La Luna Testimonial