Zoekwoord onderzoek voor beginners

Zoekwoord onderzoek voor SEO: beginnerstips
Ingediend door Bram op di, 02/27/2018 - 09:19

Zoekwoord onderzoek voor SEO: de afgelopen jaren is er heel wat veranderd (met de Google algoritme updates, zeker na 2014) met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie. Wie 'misbruik' maakt van de 'zwakheden' van het algoritme zou voortaan worden 'beloond' met strafpunten (zo genaamde: penalties). Wat echter wel gebleven is, is het belang van goede zoekwoorden en het optimaliseren ervan: zoekwoord onderzoek. Maar hoe begin je eraan?

Wat is zoekwoord onderzoek?

Als we naar iets opzoek gaan, tikken we in de adresbalk één, twee of meerdere zoekwoorden, afhankelijk van de precisie naar wat we opzoek zijn. Als internet marketeer of zaakvoerder is het interessant om te weten te komen via welke zoekwoorden je potentiële klanten zoeken. Deze informatie kan je helpen op je artikels op je website te optimaliseren met deze interessante zoekwoorden. Uiteraard steeds op natuurlijke manier, zonder zoekwoord spamming.

Hieronder geef ik een soort stappenplan dat je kan volgen om gerichte zoekwoorden te ontdekken en toe te passen.

Hoe start je het zoekwoord onderzoek voor je SEO strategie?

Stap 1: Maak een lijst met belangrijke, relevante onderwerpen gebaseerd op wat jij weet over jouw sector

Om van start te gaan met je zoekwoord onderzoek, denk aan onderwerpen waarop jij goed wil scoren. Het gaat hier om algemene onderwerpen over jouw sector, product of dienst. Algemeen gesproken gaat het hier over maximaal 10 basis onderwerpen. Deze onderwerpen zal je later in een volgende stap gebruiken om meer specifiek naar zoekwoorden te zoeken.

Dit zijn meestal de onderwerpen waarover jij het vaakst communiceert (via een blog of binnen sales gesprekken). Probeer je zelf in de plaats te stellen van je potentiële kopers. Welke zoekwoorden gebruiken ze om meer te weten te komen over jouw sector. Hou er vooral rekening mee dat de meeste mensen jouw sector niet kennen en dus vaak géén vaktermen zullen gebruiken, sommigen wel, maar de meerderheid niet. Dit is belangrijk bij het zoekwoord onderzoek.

- Laatst was ik bijvoorbeeld opzoek naar een goede koffiemachine. Dus ik tik in Google: koffiemachines (verkenningsfase, wat ik ben een leek). Ik kwam toen op een website waarop stond: 'volautomatische', 'koffiecupmachines'; 'pistonmachines' enzovoorts. Aangezien ik opzoek was naar een zeer lekkere tas koffie, was mijn keuze gevallen op een 'pistonmachine'. Opnieuw ging ik in Google zoeken maar deze keer veel gerichter: 'beste piston koffiemachines'. Google toont een aantal artikels waarop reviews staan over verschillende koffiemachines, zodoende kwam ik uit bij één merk wat mij erg aansprak. Op dat moment ben ik een bezoeker met een hoge conversie waarbij de aankoop redelijk waarschijnlijk is. Als jouw website geen zoekwoord combinatie bevat met 'piston koffiemachine [merk]' zal je website niet in de Google resultaten verschijnen en verlies je een zeer interessante conversie. Als je dat merk niet verdeelt, heeft het natuurlijk geen zin om dit te vermelden. -

Het kan dus zeker interessant zijn om je eigen zoekgedrag (bij een onderwerp dat je niet kent) te analyseren om zo inzicht te krijgen in hoe andere mensen over jouw sector zoeken en zo het zoekwoord onderzoek te verbeteren.

Stap 2: Vervolledig deze onderwerpen met extra zoekwoorden

Nu je een korte lijst hebt samengesteld met onderwerpen is de volgende stap het zoeken naar zoekwoorden die bij het betreffende onderwerp passen. Dit zijn zoekwoordzinnen waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn om op gevonden te worden in de SERP's omdat je potentiële klant wellicht op deze specifieke termen zal zoeken.

Als ik terug refereer naar mijn sector: websites

  • website laten maken
  • WordPress website laten bouwen
  • Drupal website laten maken
  • website CMS voor mijn bedrijf
  • goede website laten maken

Het doel is niet om een definitieve lijst met zoekwoordzinnen te bekomen, maar een brainstorm naar zinnen waarvan jij denkt dat je potentiële klanten daarop zullen zoeken. Later in een volgende stap bij het zoekwoord onderzoek zullen we deze lijst trachten in te korten, maar in deze fase is het belangrijk om voluit te gaan met je creativiteit.

Een andere handige manier om zoekwoordideeën op te zoeken is door informatie te verschaffen over zoekwoorden waarmee je website al wordt gevonden in de SERP's. Dit kan je bekomen door Google Analytics te installeren en opzoek te gaan naar je organische zoekresultaten. Helaas moet ik er wel bij vertellen dat Google steeds meer en meer zoekwoorden versleutelt waardoor deze informatie verloren gaat in de statistieken. Google wil internet marketeers hiermee forceren om op een natuurlijke manier aan interessante inhoud te werken, eerder dan zoekwoordoptimalisatie toe te passen.

Herhaal deze stap voor al je basis onderwerpen. Wanneer je geen inspiratie meer hebt, kan je steeds te rade gaan bij je sales team om te horen welke termen ze met hun potentiële klanten gebruiken. Of welke vragen steeds terugkomen om daar dan een artikel over te schrijven.

Stap 3: Ga opzoek naar gerelateerde zoektermen

Dit is een heel interessante manier wanneer je werkt aan je zoekwoord onderzoek.

Wanneer je even zonder inspiratie zit, kan je via Google.com opzoek gaan naar gerelateerde zoektermen onderaan de pagina van de SERP's. Deze ideeën kunnen je verder op weg helpen voor nieuwe zoektermen.

Tik zeker ook eens één van de gerelateerde zoektermen opnieuw in in Google. Ook hiervan krijg je opnieuw inspiratie.

Zoekwoord onderzoek met gerelateerde zoekwoorden uit Google

Stap 4: Ga voor een combinatie van short-tail en long-tail keywords voor elk onderwerp

Er is een significant verschil tussen short-tail keywords en long-tail keywords. Zeker als we hierbij rekening houden met de conversiefactor. short-tail situeert zich vooral in de verkenningsfase (zoektocht) terwijl long-tail veeleer situeert in de aankoop fase. De conversiefactor van long-tail is bijgevolg véél hoger. Maar toch is het goed om een combinatie te hebben van short-tail (verkenningsfase) en long-tail (aankoop fase).

Het geeft je een zoekwoord strategie dat een gezond evenwicht biedt tussen long-tail doelstellingen en short-tail winst. Op hoofdtermen wordt veel frequenter gezocht en dat maakt ze veelal, niet altijd, meer competitief en moeilijker om hoger te staan in de SERP's in tegenstelling tot long-tail keywords

Maar zoals eerder beschreven zijn short-tail keywords naar conversie toe veel minder interessant dan long-tail keywords, dus in dat geval hoef je nog niet te wanhopen. Hoog scoren op hoofdtermen is veeleer een status, dan wel een ideale conversiefactor. Maar het brengt wel veel zoekverkeer naar je website.

Samengevat is het dus goed om een gezonde mix te hebben tussen hoofdtermen en long-tail zoekwoorden zodat je zowel binnen de verkenningsfase als de aankoopfase de nodige bezoekers aantrekt naar je website. Controleer dit bij je zoekwoordlijsten.

Stap 5: Bekijk hoe je conculega's op deze zoektermen scoren

Ervan uitgaande dat je niet alles zomaar moet doen wat je concurrenten doen, geldt dit ook voor zoekwoorden. Maar het is natuurlijk wel belangrijk om inzicht te krijgen in welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Het is een extra manier op je eigen zoekwoordenlijst te evalueren.

Als je concurrent beter scoort op zoekwoorden die voor jou ook belangrijk zijn is het best wel interessant hierin ook de nodige energie in te stoppen om je eigen rangorde te verbeteren. Vergeet natuurlijk niet de zoekwoorden waarop je concurrenten niet worden gevonden, want dat zijn misschien de potentieel interessante zoekwoorden.

Begrijpen dat een goede balans hebben tussen termen die wat moeilijker liggen door de hoge concurrentie en die termen die net wat makkelijker zijn door lagere concurrentie, zal je helpen een gezonde balans te hebben tussen een mix van long-tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden. Hoet doel is om een zoekwoordenlijst samen te stellen met enkele snelle winsten die je ook zullen helpen om beter te scoren op hoofdtermen. Dit is dus zeker een win-win.

Hoe ontdek je op welke zoekwoorden je concurrenten goed scoren?

Er zijn heel wat betalende en niet-betalende tools beschikbaar die een analyse maken van je concurrenten. Daarop kan je heel wat informatie terugvinden. Zoals bijvoorbeeld SemRush maar er zijn nog vele andere.

Stap 6: Maak gebruik van de Google Adwords zoekwoordplanner om je lijst in te korten

Nu je weet hoe belangrijk het is om een gezonde mix van zoekwoorden te hebben is het tijd om je lijst in te korten met extra beschikbare data. Er zijn heel wat tools beschikbaar die het mogelijk maken om extra data te verzamelen.

De Google Adwords Zoekwoordplanner samen met Google Trends zijn een ideale mix.

In de zoekwoordplanner van Google kan je informatie terugvinden over het zoekvolume, zoekverkeer voor bepaalde zoekwoorden die je gaat gebruiken. Met de update zijn er helaas heel wat interessante functies verloren gegaan, mede om dezelfde reden dat ik hierboven heb vermeld over het afschermen van zoekwoorden. Met Google Trends kan je vaak de missing links terugvinden.

De zoekwoordplanner kan je gebruiken om zoekwoorden met een té laag zoekvolume of een net té hoog zoekvolume te schrappen om een gezonde balans te behouden. Voor je deze zoekwoorden verwijdert controleer dan eerst in Google Trends en leer uit deze statistieken. Sommige zoekwoorden met een laag zoekvolume kunnen net interessant zijn om daarop te focussen om de voordelen hiervan te oogsten later.

Google Trends kan je helpen inzicht te krijgen in welke termen momenteel trending zijn en dus extra aandacht vragen.

Conclusie en belangrijke bedenking

Nu je weet hoe je best opzoek gaat naar zoekwoorden en hoe je de juiste balans vindt tussen long-tail keywords en short-term keywords kan je hiermee aan de slag gaan. Dit kan absoluut een goede basis zijn voor de uitbouw van je website en bijhorende inhoud.

Bedenk dat je steeds meer moet nadenken over het schrijven van goed gerelateerde en interessante inhoud voor je bezoekers. Door nuttige artikels te schrijven krijgt je website meer inhoudelijke body en zal je op termijn op zoveel verschillende zoektermen gevonden worden. Google geeft steeds meer voorrang aan goede inhoud, los van het feit of je groot of klein bent. Content is King en dat is vandaag méér dan ooit actueel, ook voor SEO.

Vond jij dit artikel nuttig?

Heb je zelf nog iets toe te voegen aan dit artikel of een vraag, reageer dan zeker op dit artikel. Je antwoord wordt gelezen en beantwoord.

Reactie toevoegen