Image
Branding styleguide voor je organisatie maken.

Wat is een branding styleguide?

Een branding styleguide is een document dat de visuele elementen van je merk schetst. Ze helpen om je merk te identificeren en te definiëren. Deze bevat alle elementen en regels die zullen worden gebruikt om een samenhangende merkidentiteit te creëren, zoals je logo, kleurenpalet, lettertypen, afbeeldingen en meer. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat al deze elementen consistent zijn op al je platforms, van je website tot je sociale media-accounts.
Image
Branding styleguide voor je organisatie maken.

Waarom is een branding styleguide belangrijk?

Een stijlgids is essentieel om (potentiële) klanten te helpen je merk en haar producten of diensten te herkennen. Het speelt ook een cruciale rol bij het creëren van merkloyaliteit, aangezien klanten je merk kunnen herkennen, zelfs als ze er op verschillende manieren aan worden blootgesteld, bijvoorbeeld via advertenties of sociale media. Een huisstijlgids helpt ook om een consistente boodschap voor je merk te creëren en maakt het gemakkelijker voor je om een consistente look en feel te creëren op alle platformen.

Wat moet er in een branding styleguide staan?

Bij het maken van een huisstijlgids zijn er verschillende elementen die moeten worden opgenomen. Deze omvatten:

  • Logo: Je logo is het meest herkenbare element van je merk, dus het moet prominent aanwezig zijn in je stijlgids. Zorg ervoor dat je verschillende versies van je logo opneemt, zoals kleur, zwart-wit en grijstinten, evenals richtlijnen voor hoe en wanneer je elke versie moet gebruiken.
  • Kleurenpalet: Je kleurenpalet moet consistent worden gebruikt op al je platforms. Vermeld de specifieke hex-codes voor elke kleur en leg de betekenis achter de kleuren uit. Voor drukwerk kan je opteren voor Pantone-kleuren.
  • Lettertypen: Het kiezen van de juiste lettertypen voor je merk is de sleutel tot het creëren van een samenhangende look en feel. Zorg ervoor dat je de specifieke lettertypen die je gaat gebruiken, opneemt. Evenals richtlijnen over hoe en wanneer je ze moet gebruiken.
  • Beeldmateriaal: Beeldmateriaal is een belangrijk onderdeel van elke stijlgids voor branding. Voeg richtlijnen toe voor de soorten foto's en illustraties die moeten worden gebruikt om je merk en de boodschap die het probeert over te brengen, weer te geven.
  • Brand Voice: Dit moet begeleiding bevatten over hoe te schrijven met een stem die consistent is met de waarden en missie van je merk (tone-of-voice).
  • Richtlijnen: Er moeten richtlijnen worden opgenomen voor het gebruik van het logo, de kleuren, lettertypen en afbeeldingen van je merk.

Tot slot

Het creëren van een succesvolle merkstijlgids kost tijd en moeite, maar het is een essentieel onderdeel van elk succesvol bedrijf. Door de tips in deze gids te volgen, kan je een stijlgids maken die helpt bij het creëren van een consistente look en feel voor je merk, wat zal helpen bij het creëren van merkloyaliteit en herkenning.

Hulp nodig?

Ben je zelf niet creatief genoeg om een stijlgids samen te stellen? We helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gesprek.